تلعب السينما دورًا حيويًا في حياة الشعوب، ترصد أوجاعهم، وتتتبع مشكلاتهم لتنقل للعالم أجمع صورة أبسط عن مختلف الشعوب
باعتبارها أداة اتصال فاقت في قدرتها تكنولوجيا الاتصال الحديثة، بحكايات وقصص تعكس رؤية صناعها، وتنقل واقعًا في أغلبها.
ما بين الرومانسي، والدرامي، والخيالي والواقعي هناك دائمًا شاشة تجمع كل هؤلاء، يلتف حولها الآلاف، تلك التي احترف صناعها من خلال مشاهد قدموها للتعبير عن الحياة بجوانبها المختلفة، الإجتماعي والسياسي والثقافي وغيرهم، مختصرة كل التعبيرات في جمل قصيرة، ومشهد قد لا يتعدى دقائق محدودة، إلا أن –رغم ذلك- يحوي داخله رسائل قد تصل للمتلقي بعد سنوات طويلة من عمره الفعلي، ومن هنا كان دور صناعة كبيرة كالسينما.
ووتداول مستخدمو «فيس بوك»، عددًا كبيرًا من المشاهد من أفلام سينمائية مصري، حملت في محتواها رسائل ضمنية، وأحداثًا ربما مررنا بها من قبل، أو تنتظرنا يومًا، اختصرها الصناع في دقائق.
1 ) السلم والثعبان
«ﺩﻭّﺭﻱ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﻠﻲ ﺗﻌﺮﻓﻲ ﺗﻌﻴﺸﻲ ﻣﻌﺎﻩ، ﻣﺶ ﻣﺎﺗﻌﺮﻓﻴﺶ ﺗﺴﺘﻐﻨﻲ ﻋﻨﻪ، ﻭﺻﺪﻗﻴﻨﻲ ﻣحدش ﺑﻴﻤﻮﺕ ﻣﻦ ﺍﻟﺤُﺐ.»
2 ) الجزيرة
«محبكيش ولا عُمره حبك.. كام مرة كان ممكن يختار بينك وبين حاجات تانية ومختاركيش؟»
3 ) الحب فوق هضبة الهرم
«كلهُم كدابين وكلهُم عارفين إنهُم كدابين وكلهُم عارفين إننا عارفين إنهم كدابين، وبرضو مُستمرين فِ الكدب.»
4 ) السلم والتعبان
«ناس كتير أوي بتقول إنها بتحب البحر.. بيتفرجوا عليه من بره، بس اللي يحب البحر بجد، لازم يدخل جواه، يعرفه، يشوف جماله، يستمتع بيه.»
5 ) أرض الخوف
«بقيت أحس إني محكوم عليا بالوحدة، متعلق في الهوا لا قادر أمسك حاجة بإيديا ولا في أرض تحتيا.»
6 ) عمارة يعقوبيان
«أنا عملت كُل حاجه غلط بس ما أذيتش حد إلا نفسي.»
7 ) ضد الحكومة
«كُلنا فاسدون لا أستثني أحداً»
8 ) واحد صحيح
«أنت بجد يا عبد الله عُمرك ما فكرت أنا ونادين اتطلقنا ليه؟.. تفتكر إيه اللي يخلي نادين انتيمتك، أكتر حد بيفهمك في الدنيا وأنت أكتر حد بيفهمها في الدنيا متحضرش فرحك ولا تكون عاوزه تشوفك عريس!».
9 ) الإنسان يعيش مرة واحدة
«الدنيا يا ولدي ليها وشين، أبيض وأسود، لمَّا تبقى بيضا قِدامك إفتكر الإسود عشان تسلك، ولما تبقي سوده إفتكر الأبيض عشان تقدر تعيش لبُكرة».
10 ) السلم والتعبان
«أنت مُشكلتك انك عاوز تمسك العصايه من النص، يوم تبقي نسوانجي ويوم تبقي حبيب!»